Música experimental electrónica portuguesa – uma aproximação teórica
DOI:
https://doi.org/10.12797/SI.14.2015.14.04Palabras clave:
experimental music, netlabel, vanguard, audio culture, noiseResumen
The present article describes the phenomena of experimental electronic music from Portugal, which is founded on concepts originating from the vanguards of the XX century. Starting from the crisis, which affected the 1900’s music, this short study presents the evolution of the noise connotation and the development of experimental electronic music. That, being always a cultural phenomena linked to alternative culture is also present in Portugal. For the current article were chosen three musical projects: structura, Eletrólise and M‑Pex, which can be considered representative for the topic of the article.
PlumX Metrics of this article
Citas
Almeida, A.P. (2007), O universo dos Sons nas Artes Plásticas, Edições Colibri, Lisboa.
Google Scholar
Attali, J. (2009), Noise: The Political Economy of Music, University of Minnesota Press, Minneapolis.
Google Scholar
Augustyn (2001), “O muzyce”, in: Białostocki, J. (ed.), Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 roku, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, pp. 166‑167.
Google Scholar
Białostocki, J. (2001), “Augustyn, właściwie Aurelius Augustinus (354‑430), święty”, in: Białostocki, J. (ed.), Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 roku, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, pp. 168‑169.
Google Scholar
Cain, N. (2012), “Noise”, in: Kopkiewicz, A. (ed.), Muzyka. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyka Polityczna, Warszawa, pp. 54‑73.
Google Scholar
Clark, Ph. (2012), “Iannis Xenakis”, in: Muzyka. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyka Polityczna, Warszawa.
Google Scholar
Cox, Ch. (2006), From Music to Sound: Being as Time in the Sonic Arts, [on line] http://faculty.hampshire.edu/ccox/Cox.Sonambiente%20Essay%20(Book).pdf – 28.11.2014.
Google Scholar
Eco, U. (2005), Historia piękna, Rebis, Poznań.
Google Scholar
Gray, L. (2012), “John Cage”, in: Muzyka. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, pp. 332‑346.
Google Scholar
Kobierzycki, T. (2010), “Antinomies of Contemporary Music”, in: Kobierzycki, T. (ed.), Muzyka współczesna i jej tożsamości, Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, Warszawa, pp. 13‑15.
Google Scholar
Lange, A. (2012), “Musique Concrète i wczesna muzyka elektroniczna”, in: Kopkiewicz, A. (ed.), Muzyka. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyka Polityczna, Warszawa, pp. 364‑382.
Google Scholar
Libera, M. (2012), Doskonale zwyczajna rzeczywistość, Wydawnictwo Krytyka Polityczna, Warszawa.
Google Scholar
Russolo, L. (2010), “Sztuka hałasów: Manifest Futurystyczny”, in: Cox, Ch., Warner, D. (ed.), Kultura dźwięku. Teksty o muzyce współczesnej, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, pp. 32‑37.
Google Scholar
Stockhausen, K. (2010), “Muzyka elektroniczna i eksperymentalna”, in: Cox, Ch., Warner, D. (ed.), Kultura dźwięku. Teksty o muzyce współczesnej, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, pp. 457‑468.
Google Scholar
Tatarkiewicz, W. (1980), A History of Six Ideas. An essay in Aesthetics, PWN, Warszawa.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-009-8805-7
Google Scholar
Vieira, P. (17 de Maio de 2012): Entrevista de M. Doktorska.
Google Scholar
Ziółkowski , M. (2010), “Muzyka i egzystencja, Eros i Thanatos”, in: Kobierzcki, T. (ed.), Muzyka współczesna i jej tożsamości, Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, Warszawa, pp. 108‑115.
Google Scholar
Página de netlabel Enough Records: http://enoughrecords.scene.org/ – 10.03.2016.
Google Scholar
Página de netlabel YNSR: http://youarenotstealingrecords.blogspot.com/ – 10.03.2016.
Google Scholar
Página de netlabel test tube: http://www.monocromatica.com/netlabel/index.htm – 10.03.2016.
Google Scholar
Página de netlabel merzbau: http://merzbau‑label.org/ – 9.03.2016.
Google Scholar
Página do netlabel Wandering Ear com o álbum Factory Music de Luís Antero: http://www.wanderingear.com/wer016.html – 28.11.2014.
Google Scholar
Página de Luís Antero: http://luisantero.yolasite.com/ – 11.03.2016.
Google Scholar
Página do projecto structura: http://www.myspace.com/structura – 27.11.2014.
Google Scholar
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2015 Magdalena Doktorska

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.