Música experimental electrónica portuguesa – uma aproximação teórica

Autores/as

  • Magdalena Doktorska Universidad de Varsovia, Polonia

DOI:

https://doi.org/10.12797/SI.14.2015.14.04

Palabras clave:

experimental music, netlabel, vanguard, audio culture, noise

Resumen

The present article describes the phenomena of experimental electronic music from Portugal, which is founded on concepts originating from the vanguards of the XX century. Starting from the crisis, which affected the 1900’s music, this short study presents the evolution of the noise connotation and the development of experimental electronic music. That, being always a cultural phenomena linked to alternative culture is also present in Portugal. For the current article were chosen three musical projects: structura, Eletrólise and M‑Pex, which can be considered representative for the topic of the article.

PlumX Metrics of this article

Citas

Almeida, A.P. (2007), O universo dos Sons nas Artes Plásticas, Edições Colibri, Lisboa.
Google Scholar

Attali, J. (2009), Noise: The Political Economy of Music, University of Minnesota Press, Minneapolis.
Google Scholar

Augustyn (2001), “O muzyce”, in: Białostocki, J. (ed.), Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 roku, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, pp. 166‑167.
Google Scholar

Białostocki, J. (2001), “Augustyn, właściwie Aurelius Augustinus (354‑430), święty”, in: Białostocki, J. (ed.), Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 roku, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, pp. 168‑169.
Google Scholar

Cain, N. (2012), “Noise”, in: Kopkiewicz, A. (ed.), Muzyka. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyka Polityczna, Warszawa, pp. 54‑73.
Google Scholar

Clark, Ph. (2012), “Iannis Xenakis”, in: Muzyka. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyka Polityczna, Warszawa.
Google Scholar

Cox, Ch. (2006), From Music to Sound: Being as Time in the Sonic Arts, [on line] http://faculty.hampshire.edu/ccox/Cox.Sonambiente%20Essay%20(Book).pdf – 28.11.2014.
Google Scholar

Eco, U. (2005), Historia piękna, Rebis, Poznań.
Google Scholar

Gray, L. (2012), “John Cage”, in: Muzyka. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, pp. 332‑346.
Google Scholar

Kobierzycki, T. (2010), “Antinomies of Contemporary Music”, in: Kobierzycki, T. (ed.), Muzyka współczesna i jej tożsamości, Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, Warszawa, pp. 13‑15.
Google Scholar

Lange, A. (2012), “Musique Concrète i wczesna muzyka elektroniczna”, in: Kopkiewicz, A. (ed.), Muzyka. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyka Polityczna, Warszawa, pp. 364‑382.
Google Scholar

Libera, M. (2012), Doskonale zwyczajna rzeczywistość, Wydawnictwo Krytyka Polityczna, Warszawa.
Google Scholar

Russolo, L. (2010), “Sztuka hałasów: Manifest Futurystyczny”, in: Cox, Ch., Warner, D. (ed.), Kultura dźwięku. Teksty o muzyce współczesnej, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, pp. 32‑37.
Google Scholar

Stockhausen, K. (2010), “Muzyka elektroniczna i eksperymentalna”, in: Cox, Ch., Warner, D. (ed.), Kultura dźwięku. Teksty o muzyce współczesnej, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, pp. 457‑468.
Google Scholar

Tatarkiewicz, W. (1980), A History of Six Ideas. An essay in Aesthetics, PWN, Warszawa. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-009-8805-7
Google Scholar

Vieira, P. (17 de Maio de 2012): Entrevista de M. Doktorska.
Google Scholar

Ziółkowski , M. (2010), “Muzyka i egzystencja, Eros i Thanatos”, in: Kobierzcki, T. (ed.), Muzyka współczesna i jej tożsamości, Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, Warszawa, pp. 108‑115.
Google Scholar

Página de netlabel Enough Records: http://enoughrecords.scene.org/ – 10.03.2016.
Google Scholar

Página de netlabel YNSR: http://youarenotstealingrecords.blogspot.com/ – 10.03.2016.
Google Scholar

Página de netlabel test tube: http://www.monocromatica.com/netlabel/index.htm – 10.03.2016.
Google Scholar

Página de netlabel merzbau: http://merzbau‑label.org/ – 9.03.2016.
Google Scholar

Página do netlabel Wandering Ear com o álbum Factory Music de Luís Antero: http://www.wanderingear.com/wer016.html – 28.11.2014.
Google Scholar

Página de Luís Antero: http://luisantero.yolasite.com/ – 11.03.2016.
Google Scholar

Página do projecto structura: http://www.myspace.com/structura – 27.11.2014.
Google Scholar

Descargas

Publicado

2015-12-30

Cómo citar

Doktorska, Magdalena. 2015. «Música Experimental electrónica Portuguesa – Uma aproximação teórica». Studia Iberystyczne 14 (diciembre):61-73. https://doi.org/10.12797/SI.14.2015.14.04.

Número

Sección

Relaciones de crisis en el mundo galaico-lusófono-mirandés